Wskazówki dla rodziców dotyczące terapii
Na tej strony znajdą Państwo przydatne informacje odnośnie objawów u dzieci, które powinny skłonić do wizyty u specjalisty, a także wskazówki dotyczące pracy z dzieckiem w warunkach domowych.
W razie jakichkolwiek pytań służę pomocą.
Pierwsza wizyta? – czego się spodziewać i jak się na nią przygotować?
Witam
Wiem, że każda wizyta z dzieckiem u specjalisty może powodować jakieś obawy, tym bardziej jeśli nie wiemy czego się spodziewać.
Postaram się choć trochę rozwiać Państwa wątpliwości. Mam nadzieję, że nasze spotkanie będzie czystą przyjemnością.
1) Jak się przygotować na wizytę?
-
Porozmawiajcie ze swoim dzieckiem. Powiedzcie gdzie je zabieracie i w jakim celu. Nigdy nie straszcie dziecka wizytą u żadnego specjalisty! Nie może traktować takiego spotkania jak kary.
-
Bardzo proszę o wypełnienie kwestionariusza wywiadu – jest on dość szczegółowy, warto więc to zrobić w domu, będę wówczas miała więcej czasu w gabinecie dla Waszego dziecka. Jednocześnie dostarczy mi on dużo ważnych informacji o Jego rozwoju.
-
Jeśli główną trudnością jaką obserwujecie u swojego dziecka jest mało słów, spróbujcie zapisać każde z nich. Liczymy słowa takie, które brzmią już prawidłowo, ale też takie, które są wyrażeniami dźwiękonaśladowczymi.
-
Poobserwujcie: jak oddycha Wasze dziecko w czasie spoczynku, w trakcie zabawy, snu, oglądania bajki (nosem czy buzią)
-
Pomyślcie, czy i gdzie do tej pory byliście na konsultacjach z innymi specjalistami. Można przygotować wyniki badań albo po prostu zrobić sobie krótkie notatki o tym gdzie i z jakiego powodu była wizyta, oraz jakie były dalsze zalecenia.
-
Zastanówcie się jak je Wasze dziecko. Czy żuje, gryzie, czy woli gładkie konsystencje, czy przeszkadzają mu jakieś faktury. Jak w ogóle przebiegał proces nauki jedzenia do tej pory.
2) Jak wygląda wizyta ?
-
Po pierwsze trzeba pamiętać, że taka wizyta nie ma nic wspólnego z wizytą lekarską. Oczywiście w pewnym momencie będę musiała zajrzeć do buzi, sprawdzić budowę aparatu artykulacyjnego, ale nie muszę tego robić na pierwszym spotkaniu. Terapia to proces, gdzie spory kawałek czasu trzeba poświęcić na zbudowanie relacji z małym człowiekiem.
-
Jeśli dziecko nie będzie chciało nic powiedzieć, współpracować (a może się tak zdarzyć, bo będzie trochę przestraszone, trochę zawstydzone) - wtedy to rodzic będzie głównym źródłem informacji.
-
Często na pierwszym spotkaniu tylko, albo aż, bawimy się, często na podłodze. W ogóle stolik jest mało ważny na pierwszym spotkaniu i drugoplanowy na początku terapii. Ważne jest nawiązanie
kontaktu, zbudowanie zaufania.
Pozdrawiam i liczę na owocną współpracę.
mgr Monika Mężykowska
oligofrenopedagog, logopeda